De puntjes op de i - ontwikkelingsgericht schrijfonderwijs


Korte inhoud:

Schrijven staat weer volop in de belangstelling binnen het onderwijs. Met als opvallende ontwikkeling dat ook de onderwijsinspectie het belang van het schrijven en de kwaliteit van het schrijfonderwijs herontdekt. Schrijven is een uniek communicatiemiddel. En een complexe vaardigheid, welke we op steeds jongere leeftijd zijn gaan aanbieden. In hoeverre sluit dit aan op het neurologische en motorische niveau van het kind? En welke rol speelt het schrijven in de vaak zo lastige overgang van groep 2 naar 3? Resultaat gaat over meer dan cito uitslagen alleen. Dat weten we allemaal. Het wordt interessant om ook te kijken naar de neurologische ontwikkeling van het kind. Kun je daar tijdens je lessen als leerkracht iets mee? Jazeker!

En het leuke is dat dus juist rondom schrijven veel zichtbaar wordt.  Leer die ontwikkeling te duiden en je leert zien wat het kind nodig.  at is er nodig om tot schrijven te komen? Wat maakt schrijven tot een complexe vaardigheid en welke basis is nodig? Is er een samenhang tussen school- en schrijfrijpheid ? Met welke activiteiten bereid je het kind nu echt voor op het gaan schrijven? Waar komen al die omkeringen vandaan? Wat is de relatie tussen schrijven en de specialisatie van de hersenhelften. En natuurlijk gaan we in op de vraag der vragen: wat is nu wijsheid rondom schrijven? Moet een kind nog wel leren schrijven? En juist wel, of juist niet aan elkaar? En start dat in groep 1, 2 of 3? 

We gaan verkennen hoe het aanbod beter aansluit bij de ontwikkeling van het kind. De modules bestaan uit een dynamische afwisseling van theorie en ervaren. Hetgeen wat geleerd wordt, kan onmiddellijk in de klas gebruikt worden. Je werk wordt nog leuker! Omdat je de theorie aangeboden krijgt, sluit je nog beter op de behoefte van het kind aan. En aansluiten op de behoefte van het kind betekent kinderen die met plezier aan de slag gaan! Het is praktisch en zit boordevol leuke spelideeën. Ontdek hoe je als leerkracht het kind kan helpen om ontwikkelingsgericht en dus leesbaar, vlot en op tempo leert schrijven.

Feedback van 2 deelnemers:
1.    Interessante, fijne en actieve training. Aan te bevelen voor iedereen die met jonge kinderen werkt
2.    Spel en beweging zijn nog belangrijker dan ik dacht: de basis! Leuk en passend voor het jonge kind.  Geweldig inspirerende cursus 

Alle data:

  • Donderdag 8 september 2022 
  • Donderdag 22 september 2022
  • Donderdag 6 oktober 2022
Datum en tijdstip:
8 september 2022
16.00 - 19.00 uur
Voor wie:
Leerkrachten groep 1 t/m 4, rt-ers, ib-ers, klassenondersteuners
Met wie:
Marcelle van der Plas, specialist bewegend leren & lerend bewegen, kinderergotherapeut
Resultaat:
Letterlijk, maar ook figuurlijk zetten we “DE PUNTJES OP DE i” 
•    zicht op neurologische ontwikkeling van het jonge kind en de invloed hiervan op overgang van onder- naar middenbouw 
•    een genuanceerd beeld op het schrijfonderwijs 
•    inzicht in de ontwikkeling van lichaamsmotoriek, handmotoriek en prikkelverwerking van de kleuter en onderbouw leerling 
•    aanbod passend bij ontwikkelingsfase 
•    kennis omtrent het schrijven, de schrijfhouding en schrijfgerei 
•    praktische tools en activiteiten, welke het schrijven en de schrijfhouding stimuleren 
Tijdsinvestering:
3 bijeenkomsten van 3 uur en huiswerkopdracht
Kosten:
€ 380,00 per deelnemer
Informatie bij:
Marcelle van der Plas spelenderwijzer@hetnet.nl
Opmerking:
Minimaal 12, maximaal 18 deelnemers
Inschrijven voor deze training
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren