E-Wise cursus: Rekenproblemen - hoe jij kunt helpen
Korte inhoud:
In elke klas zitten kinderen die moeite hebben met rekenen. Ze krijgen de tafels niet in hun hoofd, blijven tellen bij minsommen of halen procedures door elkaar. Sommige kinderen hebben problemen met één aspect, zoals automatiseren. Anderen doen het goed op de methodetoetsen maar niet op de Cito’s. En voor weer anderen is vrijwel alle rekenstof te moeilijk. In deze cursus leer je hoe je deze kinderen met milde tot ernstige rekenproblemen kunt helpen. Het gaat hier om kinderen die zwak (E- of V-niveau) scoren op één of meer rekentoetsen terwijl er geen sprake is van dyscalculie. Het kunnen kinderen zijn die bijvoorbeeld AD(H)D, dyslexie of een taalprobleem hebben, of die moeilijk lerend zijn. Maar het kunnen ook kinderen zijn die sterk scoren op taal- of bijvoorbeeld geschiedenistoetsen, maar benedengemiddeld (D of IV) op rekentoetsen. In deze cursus wordt stilgestaan bij belangrijke knelpunten van de rekeninhoud: getalbegrip, automatiseren en redactiesommen. Je leert hoe je het getalbegrip van kinderen kunt vergroten, wat je kunt doen als sommen niet geautomatiseerd raken en hoe kinderen redactiesommen effectiever leren oplossen. Verder wordt gekeken naar de organisatie van een rekenles; hoe ga je bijvoorbeeld om met niveauverschillen, wat is goede instructie en hoe kun je ouders betrekken.
Na afloop van deze cursus kun je:
- je rekenles effectief vormgeven
- effectieve instructie geven aan zwakke rekenaars
- differentiëren tijdens de rekenles
- het getalbegrip van je leerlingen vergroten
- uitleggen waarom automatiseren belangrijk is
- het automatiseren bevorderen
- leerlingen helpen die moeite hebben met redactiesommen
- ouders advies geven over wat ze thuis kunnen doen om het rekenen te bevorderen