Het Jonge Kind

Soort training
04
oktober
Van thematisch werken naar thematiseren

Het werken met thema’s is in onderbouwgroepen een vaste routine. De thema’s bieden de leerkracht houvast om activiteiten te plannen en te organiseren. Door activiteiten te plaatsen in de context van een thema wordt er geprobeerd samenhang te brengen in het aanbod. Door van het werken met thema’s de overstap naar thematiseren te maken, zal er (nog) meer betrokkenheid van kinderen komen.

Lees meer
19
november
E-Wise cursus: Doelgericht spelen in hoeken - een beredeneerd aanbod voor kleuters
Deze cursus is interessant om te volgen als je weloverwogen een thema wilt kiezen, een spelverhaal wilt leren maken of wilt werken met een spelscript. Ook gaat de cursus in op het opbouwen van een spelhoek, het betrekken van de andere hoeken en het koppelen van doelen aan je hoekenwerk. Lees meer
12
januari
Teach Like a Champion Het jonge kind 3.0

De technieken van Teach Like a Champion zijn beroemd, maar kun je ze ook gebruiken als je werkt met jonge kinderen? Jazeker! Speciaal voor professionals die werken met kinderen tussen de 3 en 6 jaar is er een eigen boek met 18 praktische technieken, die met name erg geschikt voor het werken met jonge kinderen. Deze technieken zijn gebaseerd op het boek Teach like a Champion, het boek van Doug Lemov, dat de CED-Groep vertaalde voor de Nederlandse markt. 

Lees meer
18
januari
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

In deze training richten wij ons op de mogelijkheden om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te signaleren, uit te dagen en te begeleiden. Jouw basiskennis over (hoog)begaafdheid wordt vergroot. Aan de hand van een eigen casus leer je de onderwijsbehoeften van de kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong in kaart te brengen. Je maakt kennis met verschillende verrijkingsmaterialen en organisatie- en begeleidingsmogelijkheden en oefent hiermee in de praktijk.

Lees meer
25
januari
Platform Het Jonge Kind

Het kleuteronderwijs is een vak apart. Het ontwerpen, inspireren en het vormgeven van het kleuteronderwijs heeft specifiek leerkracht handelen nodig. Maar hoe doe je dat dan als leerkracht groep 1/2? Hoe ontwerp je uitdagend, inspirerend kleuteronderwijs waarbinnen het spel een centrale rol heeft. Hoe bied je alle onderwijsdoelen aan binnen een thema en staat de eigen interesse en de eigen ontwikkeling van de kleuter centraal?

Lees meer
28
januari
E-Wise cursus: Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en begeleiden
Heb jij kleuters in jouw groep die voorlopen op hun klasgenoten? Of leerlingen waarvan je vermoedt dat ze niet alles laten zien wat ze in huis hebben? In deze cursus leer je meer over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en kenmerken van hoogbegaafdheid. Lees meer
08
maart
Kleutergym en het effect van goed bewegen

Tijdens deze praktijk bijeenkomsten krijg je tal van eenvoudige voorbeelden van beweeg activiteiten die uit te voeren zijn tijdens de kleutergymles. Daaraan gekoppeld laten we zien wat het effect is van goed bewegen. Hoe staat dit in relatie tot de motorische, cognitieve en ook sociaal emotionele ontwikkeling?

Lees meer
08
maart
Rekenen in groep 1-2 - een basis om op te bouwen

Een goede rekenstart begint in groep 1 en 2. Hiervoor is het nodig 
dat kinderen in de kleuterperiode een motiverend aanbod krijgen, waarbij ze veel kunnen handelen, rekentaal leren gebruiken en samen de wereld van rekenen en (kleuter)wiskunde leren ontdekken. Voor jonge kinderen is spel de motor om te leren. Dat betekent dat rekenen niet zozeer in ‘lesjes’ plaatsvindt maar vooral tijdens interactieve activiteiten, de speelwerktijd, in hoeken, buiten enz.

Lees meer

Platform bijeenkomsten

Platform Het Jonge Kind

Het kleuteronderwijs is een vak apart. Het ontwerpen, inspireren en het vormgeven van het kleuteronderwijs heeft specifiek leerkracht handelen nodig. Maar hoe doe je dat dan als leerkracht groep 1/2? Hoe ontwerp je uitdagend, inspirerend kleuteronderwijs waarbinnen het spel een centrale rol heeft. Hoe bied je alle onderwijsdoelen aan binnen een thema en staat de eigen interesse en de eigen ontwikkeling van de kleuter centraal?

Lees meer
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren