Invloed visuele ontwikkeling en reflexintegratie op lees- en schrijfproblemen
Korte inhoud:
Denk je ook wel eens, waardoor lukt het leren lezen bij deze leerling niet? Wat wrijft deze leerling vaak in zijn/haar ogen en hangt de leerling vaak over zijn/haar werk heen? Waarom wordt het handschrift niet beter? Hoe komt het dat het potlood/de pen steeds uit de hand valt? Waarom lukt het niet om stil op de stoel te zitten?
Tijdens deze workshops gaan we in op andere achterliggende oorzaken waardoor een leerling niet goed of makkelijk tot leren lezen en schrijven komt. Een echte eyeopener waardoor je anders naar leerlingen gaat kijken en begrijpen waardoor er bepaalde hiaten in het leerproces zijn.
Daarnaast gaan we in op hoe je deze problemen signaleert, wat je er zelf mee kan doen in de klas, naar wie je kunt doorverwijzen en hoe dit preventief in het onderwijsprogramma in de klas en de gymzaal verweven kan worden om visuele problemen en verstoorde reflexen te voorkomen.
Alle data:
- Donderdag 2 februari 2023 16.00-17.30 uur
- Donderdag 16 februari 2023 16.00-17.30 uur
- Donderdag 9 maart 2023 16.00-17.30 uur
- Je herkent signalen bij leerlingen met eventuele moeite met oogsamenwerking.
- Je herkent signalen bij leerlingen met nog niet geïntegreerde reflexen.
- Je weet naar wie je leerlingen met visuele problemen en niet geïntegreerde reflexen kunt doorverwijzen.
- Je krijgt oefeningen in spelvorm aangeboden om preventief aan de slag te gaan om visuele problemen en niet geïntegreerde reflexen te voorkomen.
- Je leert dat er een koppeling is met bewegend leren.