Laat de pedagogische basis met rust
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Een inclusieve samenleving begint bij inclusiever onderwijs. Niet de behoeften van het individuele kind zijn dan het vertrekpunt, maar goed onderwijs voor álle kinderen. Stap één: stoppen met medicaliseren en de marge van normaal oprekken – een opgave waar scholen voor staan gezien de Werkagenda, route naar inclusief onderwijs 2035 van het Ministerie van Onderwijs.
Bert Wienen is onderzoeker en schrijver van diverse boeken over dit thema en neemt ons hierin mee, hij werkte in de jeugdhulp en in het onderwijs. Hij houdt zich vooral bezig hoe onze afwegingen rondom normaal en afwijkend tot stand komen en werkt samen met andere professionals aan zijn idee voor de wereld: contexten bouwen waar kinderen kunnen zijn en worden zonder die paradox op te heffen. Daarvoor knipt Bert zijn week in tweeën, een deel in de praktijk en een deel in de wetenschap. Bert is initiatiefnemer van het Instituut voor Inclusief onderwijs, de website pedagogischperspectief.nl en is onderzoeker. Bert is vader van 3 jongens en opgeleid als bedrijfskundige, onderwijswetenschapper en psycholoog, hij promoveerde in 2019 op een proefschrift over de rol van medische diagnoses in de onderwijscontext.