Mentorentraining
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Wees een OEN, laat OMA thuis, gebruik LSD; allemaal ezelsbruggetjes die te maken hebben met goede feedback aan elkaar. Feeback en didactische coachen is essentieel bij Samen Opleiden.
Vanuit het Samen Opleiden is de begeleiding van studenten een belangrijk onderdeel. Over het algemeen brengen studenten gemiddeld 40% van hun opleiding door in de praktijk. Daarom is het belangrijk dat je als mentor/ praktijkbegeleider goed weet hoe je een student op de best mogelijke manier kan coachen en begeleiden.
Door de verandering van de maatschappij, zijn de afgelopen jaren de opleidingen ook veranderd. De studenten werken met leeruitkomsten en werken vaak niet meer met vaste leerjaren maar met fases. Dit vraagt ook een andere manier van coachen en begeleiden. Tijdens deze bijeenkomsten krijg je de tools om hier goed op in te kunnen springen.
Alle data:
Er worden eerst teambijeenkomsten georganiseerd op de opleidingsscholen. In het voorjaar komen de andere scholen aan bod en wordt het aanbod opgenomen in de HPA. Schrijf je hier alvast in als je deel wilt nemen.
Tijdens deze 2 bijeenkomsten staan de volgende onderwerpen centraal:
- Rol van de mentor/ praktijkbegeleider
- Manieren van feedbackgeven
- Wat is nu eigenlijk goede feedback?
- Hoe kan je objectieve feedback geven?
- Hoe geef je narratieve feedback? - Didactische coachen.
- Didactische coachen is een planmatige en doelgerichte manier van coachen en feedback geven waarin hij /zij het denken van de student stimuleert, op een manier die motivatieverhogend en leerbevorderend werkt. (Voerman& Faber, 2017)
Tijdens de bijeenkomsten wordt er veel gebruik gemaakt van beeldmaterialen van studenten. Hierbij worden de verschillende vaardigheden direct in de praktijk geoefend.