Meertaligheid, Nieuwkomers en NT2
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Steeds meer leerkrachten krijgen te maken met nieuwkomersleerlingen in hun groep. Dat roept vaak vragen op, zoals:
- Hoe werkt het leren van een tweede taal?
- Hoe kan ik de meertaligheid van deze leerlingen benutten in mijn lessen?
- Wat is effectief als ik de woordenschat wil vergroten en de mondelinge taalvaardigheid en de begrijpend lees- en luistervaardigheid wil verbeteren?
- Wat is effectieve interculturele communicatie en welke aspecten daarvan kan ik inzetten in mijn lessen?
In deze training van vier bijeenkomsten staan we stil bij waar jij allemaal mee te maken krijgt als er nieuwkomers in jouw klas komen. Je leert meer over de taalontwikkeling van leerlingen die Nederlands als tweede taal leren, en ook komen de belangrijkste aspecten van het verwerven van een tweede taal aan bod. Hierbij leggen we de link naar effectieve didactische modellen en bespreken we herkenbare praktijkvoorbeelden. Ook leer je meer over hoe belangrijk een sterk pedagogisch fundament in de klas is, waarbij er ruimte is voor culturele responsiviteit, waarbij de culturele achtergrond als bron voor het leren wordt beschouwd. Tot slot gaan we in op de praktische kant van het organiseren van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen in jouw school en in jouw klas.
Alle data:
- Woensdag 2 oktober 2024 Tijd 15.00 -18.00 uur
- Woensdag 6 november 2024 Tijd 15.00-18.00 uur
- Woensdag 8 januari 2025 Tijd 15.00-18.00 uur
- Woensdag 5 maart 2025 Tijd 15.00-18.00 uur
Je hebt kennis over de tweede-taalontwikkeling en meertaligheid.
Je hebt een responsieve houding ten opzichte van de thuistalen van nieuwkomersleerlingen en hun culturele achtergronden.
Je kunt je aanbod afstemmen op de ondersteuningsbehoeften van nieuwkomersleerlingen.