Rekentaal - Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan


Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:

 

Korte inhoud:

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Voor het verwoorden van wiskundig denken is schooltaal nodig. Leerlingen leren schooltaal niet vanzelf. De leraar helpt bij het verwerven ervan door tijdens de rekenles schooltaalstimulerende strategieën in te zetten. Deze strategieën kunnen gericht zijn op begrip en op productie van schooltaal door leerlingen. In de praktijk blijkt dat leraren geneigd zijn hun taal te versimpelen, zodat het voor de leerlingen begrijpelijker wordt. Uit onderzoek blijkt juist dat het helpt als leraren de leerling uitdagen moeilijkere schooltaal te gebruiken.

Locatie:
RKBS Klippeholm, Skagerrak 184 te Hoofddorp
Datum en tijdstip:
29 januari 2025
15.00 - 18.00 uur
Voor wie:
Leraren basisonderwijs, rekencoördinatoren, taalcoördinatoren
Met wie:
Nanke Dokter
Resultaat:

Praktische tips over hoe om te gaan met taal bij rekenen. 
Inzicht in waar je op moet letten als je taal gebruikt in de rekenles. 
Begrijpen wat taal en wiskundig denken met elkaar te maken hebben.
Weten hoe je taal en daardoor wiskundig denken kunt stimuleren.

Tijdsinvestering:
Een sessie van 2 uur
Informatie bij:
Nanke Dokter n.dokter@fontys.nl
Opmerking:
Minimaal 20 deelnemers en maximaal 30 deelnemers
Inschrijven voor deze training
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren