Rekentaal - Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Voor het verwoorden van wiskundig denken is schooltaal nodig. Leerlingen leren schooltaal niet vanzelf. De leraar helpt bij het verwerven ervan door tijdens de rekenles schooltaalstimulerende strategieën in te zetten. Deze strategieën kunnen gericht zijn op begrip en op productie van schooltaal door leerlingen. In de praktijk blijkt dat leraren geneigd zijn hun taal te versimpelen, zodat het voor de leerlingen begrijpelijker wordt. Uit onderzoek blijkt juist dat het helpt als leraren de leerling uitdagen moeilijkere schooltaal te gebruiken.
Praktische tips over hoe om te gaan met taal bij rekenen.
Inzicht in waar je op moet letten als je taal gebruikt in de rekenles.
Begrijpen wat taal en wiskundig denken met elkaar te maken hebben.
Weten hoe je taal en daardoor wiskundig denken kunt stimuleren.