Grip op rekenproblemen
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
In deze tweedelige training leer je rekenproblemen te signaleren en analyseren door het voeren van een rekengesprek. Vervolgens leer je hoe je bij deze bevindingen een passend begeleidingsplan kunt opstellen waardoor je de leerling zo goed mogelijk kunt ondersteunen op spoor 2 en 3.
Bijeenkomst 1: Rekengesprekken aan de hand van rekenmodellen
Tijdens het eerste deel van de training leer je hoe je een rekengesprek kunt voeren aan de hand van rekenmodellen (o.a. het handelingsmodel en drieslagmodel) om zo het onderwijs beter te kunnen afstemmen op de individuele behoeftes van de leerlingen. Er wordt op interactieve wijze een vertaalslag gemaakt van theorie naar praktijk.
Bijeenkomst 2: Het bieden van effectieve begeleiding bij (ernstige) rekenproblemen
In het tweede deel van de training leer je hoe je hulp op ondersteuningsniveau 2 en 3 kunt vormgeven. Wat is er mogelijk en wat zijn de eisen? Hoe verwerk je dat alles in een kwalitatief goed groeps- of handelingsplan?
Bijeenkomst 1 is los te volgen. Bijeenkomst 2 gaat in combinatie met bijeenkomst 1.
Alle data:
- 21-01-2025 van 15.45-18.15 uur
- 04-02-2025 van 15.45-18.15 uur
Na deze cursus:
• Kun je een rekengesprek voeren aan de hand van drie rekenmodellen, waardoor meer inzicht wordt verkregen op welk gebied de leerling problemen ervaart. Namelijk het hoofdfasenmodel, het handelingsmodel en het drieslagmodel (bijeenkomst 1);
• Weet je hoe je de extra ondersteuning inricht op basis van de individuele behoeftes van de leerlingen (bijeenkomst 1);
• Weet je hoe je ondersteuningsniveau 2 en 3 kunt vormgeven en hoe je dit verwerkt in een handelingsplan. (bijeenkomst 2).