Expert Onderzoekend en Ontwerpend leren


Korte inhoud:

Bij onderzoekend en ontwerpend leren draait het om uitdagingen. Het toepassen van de leerlijn wetenschap en technologie is een waardevolle manier om met onderzoekend en ontwerpend leren aan de slag te gaan.

Thijs van der Kaaij en José Brussé nemen jullie mee in het principe van STEAM.

STEAM richt zich op het proces en de omgeving: Denken, Doen en Delen.
Denken: Kennis doe je op door een probleem te begrijpen en ontdekken. Doen: vaardigheden als samenwerken, creatief en kritisch denken ontwikkel je door een oplossing te ontwerpen en te maken. Delen: de basis voor wetenschappelijk denken en werken wordt gelegd door te willen weten en begrijpen wat je hebt gedaan en je bevindingen te delen. Tijdens deze processen staan de brede vaardigheden centraal.

De training is bedoeld voor de leerkrachten die enthousiast zijn over het werken met ‘open -ended’ vraagstukken. Na de cursus ben je een expert op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren en hebben je kennis gekregen over STEAM.

Heb je kennis om anderen enthousiasmeren binnen je team en heb je ervaren hoe leuk, leerzaam en waardevol wetenschap en technologie is.

Alle data:

  • Donderdag 6 oktober 15:00 – 18:00
  • Donderdag 17 november 15:00 – 18:00
  • Donderdag 12 januari 15:00 – 18:00
  • Donderdag 23 februari 15:00 – 18:00
  • Donderdag 13 april 15:00 – 18:00
  • Donderdag 8 juni 15:00 – 18:00


Donderdag 6 oktober 15.00-18.00u  Hands-on kennismaken met STEAM
Kom kennismaken met STEAM onderwijs. Ervaar zelf hoe makkelijk en leuk maakonderwijs kan zijn. Na een korte introductie over het waarom, hoe en wat van STEAM gaan we aan de slag met de coding- en roboticamaterialen van LEGO® Education. Gewoon vanuit een LEGO® lesplan, dat is immers ook de makkelijkste manier om zelf met leerlingen aan de slag te gaan. 
Aansluitend zoeken we de verbinding met de andere vakken op school. In alle lessen op school schuilen uitdagende 'hoe kunnen we vragen’. Het zijn juist deze vragen die leerlingen uitdagen om hun kennis en vaardigheden toe te passen in eigen ontwerpen en werkende prototypes. 
Zo wordt maakonderwijs onderdeel van leren op school zonder dat er weer een vak bijkomt. En, omdat je iets het beste leert door het te doen, gaan we tijdens de workshop veel zelf aan de slag. Met onze nieuw verworven kennis maken we ons eigen prototype.
We nodigen jullie van harte uit om te komen ‘Denken, Doen en Delen’ in het Creator Lab

De workshop zal worden verzorgd door Thijs van der Kaaij van STEAMlabs meer informatie over deze vorm van onderwijs op www.steamlabs.nl

Om een beeld te krijgen van STEAM in de praktijk een filmpje van twee minuten: https://youtu.be/dUcFQDzHYVI 

Donderdag 17 november  Leren met LEGO® Aan de slag met LEGO® Spike prime
Doe mee aan deze LEGO® Education workshop en ervaar hoeveel leerlingen en leerkrachten :-) kunnen leren terwijl ze aan het spelen zijn.
We werken met de STEAM-set LEGO® Spike Prime Een set die bedoeld is voor leerlingen vanaf groep 5. We starten helemaal bij het begin en iedereen werkt op zijn eigen niveau. 'Low entry High Ceiling' noemt LEGO® dat. Programmeer-ervaring is niet nodig. 
Je leert iets het best door het zelf te doen daarom is de workshop 80% van de tijd hands-on. Veel plezier en leerwinst zijn gegarandeerd.
 
Tijdens deze workshop leer je: 
Hoe je gemakkelijk met de leerlingen kun starten vanuit de vele LEGO@ Education lesplannen. 
Hoe je de LEGO® Education sets op verschillende manieren op school kunt inzetten.

Meer inspiratie m.b.t de  mogelijkheden met één basisset? Bekijk eens wat bouwwerken op ons YouTube-kanaal, bijvoorbeeld de Cookie Machine: https://youtu.be/c0cCnr1DB1o   

Donderdag 12 januari  Programmeren in de klas met Scratch en Micro:Bit's 
Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag met het programma Scratch en met de Micro:bit. Je ervaart hoe makkelijk het is om leerlingen te enthousiasmeren voor programmeren. Je maakt een eigen spel en je leert hoe je leerlingen kunt uitleggen hoe het werkt. 
We verkennen de mogelijkheden van minicomputers zoals de Micro:Bit. De Micro:bit en Scratch e maken allebei gebruik van dezelfde programmeertaal dus dat is appeltje-eitje. Er is voor beide volop lesmateriaal in het Nederlands en ook niet onbelangrijk: Scratch is helemaal gratis én gemaakt voor het onderwijs. De Micro:Bit kost maar twintig euro… dat betekent dat deze materialen voor vrijwel alle kinderen toegankelijk zijn. Een leuke praktische workshop die gericht is op: 'Wat kan ik er morgen mee in de klas’.   
 
Nieuwsgierig geworden: Neem alvast een kijkje op de website van Scratch:  https://scratch.mit.edu/ of begin met programmeren van de Micro:bit op https://makecode.microbit.org een account aanmaken is niet nodig.

Donderdag 23 februari Onderzoekend en ontwerpend leren in de dagelijkse lessen. 
Nu de jullie kennis hebben gekregen over STEAM, LEGO en Programmeren in de klas. Zijn we weer eens stap verder. Maar hoe ga je hier nu mee aan de slag in je eigen klas. Hoe kun je de brede vaardigen en de hogere denkvragen combineren met de dagelijkse lessen. Onderzoekend en ontwerpend leren is op ieder vak gebied toepasbaar. Tijdens deze bijeenkomst gaan we aan de slag met de koppeling naar de dagelijkse praktijk. Hoe kun je ‘Denken – Doen en Delen’ een vaste plek geven in je klas en welke vakgebieden lenen zich hier goed voor. 

Het mooie is dat er tegenwoordig zoveel op de ‘markt’ aanwezig is, dat je het wel bekende wiel niet zelf hoeft uit te vinden. Neem alvast eens een kijkje op:
https://ontwerpenindeklas.nl/
https://www.skillsdojo.nl/

Donderdag 13 april Hoe nu verder? Hoe neem je je team mee in deze ontwikkeling
Maar ook hoe neem je je team mee in deze ontwikkeling. Hoe blijft dit niet op activiteiten niveau, maar wordt het echt een vast onderdeel binnen het onderwijs op jouw school. Onderzoekend en ontwerpend leren is niet alleen iets wat we onze leerlingen aan leren, maar wat het team vaak ook niet moet leren. Hoe onderzoeken we nu echt de mogelijkheden en hoe ontwerpen we lessen die vakoverstijgend zijn. 
Op verschillende manier kun je je team meenemen in ontwikkelingen. Een van die manieren is de manier van Design Tinking. 
https://doon.nu/ Doon is een manier hoe steeds meer opleiding met studenten aan de slag gaan. Herken een uitdaging en ga op zoek naar een oplossing. 
Ik neem jullie mee in deze manier van denken , we gaan het met elkaar doen en later met elkaar delen. Want ook wij moeten vaardig worden in denken, doen en delen. 

Donderdag 8 juni Zelf aan de slag! Koppel denken, doen en delen aan wetenschap en technologie, wereld oriëntatie en basisvakken. Hoe leren wij onze leerlingen wat ze nodig hebben voor de toekomst? 

Je verkent de 7 werelden van Technologie, zicht op de kerndoelen oriëntatie op jezelf en de wereld en hoe kunnen je lessen aan elkaar koppelen. Kortom alles wat je nodig hebt om met je leerlingen aan de slag te gaan.  

Je leert niet alleen hoe je het een plek geeft in je dagelijks onderwijs. Hoe krijgen de brede vaardigheden en de hogere orde denkvragen een plek in je lessen. Hoe creëer je ruimte in je lessen, waardoor er ook echt tijd is om deze manier aan de slag te gaan. 

Datum en tijdstip:
6 oktober 2022
15.00 - 18.00 uur
Voor wie:
Medewerkers Meer Primair
Met wie:
José Brussé (kartrekker platform W&T) en Thijs van der Kaaij (Steamlabs)
Resultaat:

Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je onderzoek, ontwerp en het gebruik van technologie kunt koppelen aan je dagelijkse lespraktijk. Je leert deze vaardigheden het beste door het zelf te doen en te ervaren.

Tijdsinvestering:
6 bijeenkomsten van 3 uur
Kosten:
€ 225,00 per deelnemer
Informatie bij:
José Brussé (Meer Primair) j.brusse@meerprimair.nl Thijs van der Kaaij (Steamlabs) thijs@steamlabs.nl
Opmerking:
Minimaal 6 deelnemers / maximaal 16 deelnemers
Inschrijven voor deze training
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren