STEAM en W&T in de klas
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
STEAM is een internationale, steeds vaker gebruikte afkorting voor: Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics.
Bij STEAM staat het probleemoplossend vermogen centraal. Met creativiteit, samenwerking en plezier. De ‘A’ van Arts gaat dan ook niet over ‘Kunst’ maar over ‘toepassing en vormgeving’. Ter illustratie: ‘Facts’ over de snelheid van een processor, de krasvastheid van glas en de treksterkte van aluminium zijn op zichzelf niet zo boeiend. Het wordt pas interessant als je een smartphone wilt maken. Daarover gaat het bij STEAM. niet alleen ‘Wat kan het?’ maar vooral ‘Wat kan ik er mee?’
STEAM-activiteiten leren kinderen om planmatig te onderzoeken en om op basis van hun bevindingen hun eigen oplossingen te ontwerpen. Ze leren om van hun ontwerp een werkend prototype te maken en ze ervaren hoe nuttig kennis is en hoe leerzaam het is om ideeën te delen.
We starten deze training met korte introductie over de mogelijkheden van STEAM en laagdrempelig Maakonderwijs op school. Daarna gaan jullie zelf aan de slag aan de hand van jullie eigen Maakboek. Misschien wil je robots bouwen en programmeren met LEGO® Education? Of wil je kennismaken met de Micro:Bit, Tinkercad of Scratch? Maar er is ook minder digitale techniek, denk aan knopen leggen, kleuren mengen, hydrauliek met injectiespuiten, stroomkringen maken, filmen met Greenscreen. Het doel is om te ervaren hoe leuk en makkelijk het is om met techniek en technologie aan de slag te gaan op school en in de klas.