Taal & Lezen

Soort training
23
september
Platform Taal-lezen

Dit platform biedt jou de kans om met collega’s van andere scholen te sparren over taal-gerelateerde onderwerpen. Onze focus ligt dit jaar op informatievoorziening over de bovenschoolse licentie bij Lexima voor de programma’s Letterster en Bouw!. Wij willen het gebruik van deze programma’s verbeteren binnen de scholen en Bouw! krijgt een nieuwe opzet die zal worden toegelicht. Tevens kunnen er ook andere onderwerpen ingebracht worden. 

Lees meer
01
oktober
Boekenclub

Tijdens de middagen krijg je de ruimte om de liefde voor jeugdliteratuur te delen, duik je samen met collega’s dieper in de gelezen verhalen en doe je inspiratie op om boeken direct in de klas te gebruiken. Na elke bijeenkomst ga je vol nieuwe inzichten naar huis, klaar voor de praktijk!

Lees meer
05
november
Inspiratiemiddag voor ICC’ers en Leescoördinatoren

‘hoe kun je in een les cultuureducatie samenbrengen met leesbevordering?’ 
Benieuwd naar het antwoord op deze boeiende vraag? 
Meld je aan voor deze middag! 

Lees meer
24
november
Ervaar TOS

Ervaar zelf hoe het is om een taalontwikkelingsstoornis te hebben en krijg meer inzicht in de (onderwijs)behoeften van een leerling met een TOS.

Lees meer
27
november
Wie niet leest is gek
Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt?
Dat is wat Naomi Smits – leerkracht en auteur – zicht regelmatig afvraagt. In haar lezing ‘Wie niet leest is gek’ vertelt ze over leesbevordering, leesplezier, minder methodisch werken en het belang van de lezende leerkracht. Lees meer
07
januari
Opleiding tot Leescoördinator: Open Boek 3.0

In deze opleiding maak je kennis met actuele kinder- en jeugdboeken en krijg je afwisselende leeswerkvormen aangereikt. Het doel van de opleiding is om teksten tot leven te laten komen en kinderen te leren teksten te interpreteren, zodat hun leesmotivatie groeit. Je bereidt je in de loop van de bijeenkomsten voor op het leesplan. Word de inspirator voor leesbevordering binnen je school! 

Lees meer
03
februari
Taal in spel

In deze praktische training leer je hoe je taaldoelen aan het spel van kinderen kan koppelen en het taal-denken tijdens het spel kan ondersteunen. Na de training kun je de volgende dag al een verschil maken in jouw groep.

Lees meer
04
maart
Zien is snappen

Dé methodiek om met meertalige kinderen te werken aan taalontwikkeling. In 4 dagdelen krijg je inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands.

Lees meer
10
maart
Bijscholing Open Boek

Tijdens deze middag voor opgeleide leescoördinatoren Open Boek gaan we dieper in op een leesplan-thema. We kijken onder andere naar werkvormen, de schoolbieb, het vergroten van het leesplezier en het laatste nieuws over leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. 

Lees meer
E-Wise cursus: Close reading - werken aan dieper tekstbegrip
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het moeilijk vinden. En niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en toch ook boeiende les te geven. Lees meer
E-Wise cursus: Meer en beter woordenschatonderwijs
Woordenschatontwikkeling is niet meer weg te denken in het hedendaagse onderwijs. En dat is goed, want woordenschat is de belangrijkste voorspeller voor tekstbegrip en daarmee ook voor schoolsucces. Lees meer
E-Wise cursus: Leesbevordering: maak van lezen een feest!
In deze cursus vertelt Annemarie Bon wat het belang van lezen is en wat het effect van lezen is op kinderen. Je krijgt allerlei handvatten aangereikt om het leesplezier van de leerlingen te bevorderen. Denk aan voorlezen, samenlezen en theaterlezen, maar ook aan leesbevorderingsprojecten van de bibliotheek en info over het uitnodigen van een schrijver in de klas. Lees meer
E-Wise cursus: Prentenboeken: wat zie, voel en denk jij?
Prentenboeken zijn bij uitstek een middel om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Ze vergroten de woordenschat en het voorlezen van prentenboeken versterkt de emotionele, cognitieve en sociale vaardigheden. Colette Pelt vertelt aan de hand van een royale stapel prentenboeken over de verschillende genres prentenboeken voor het jonge kind en de functies van verhalen. Lees meer

Platform bijeenkomsten

Platform Taal-lezen

Dit platform biedt jou de kans om met collega’s van andere scholen te sparren over taal-gerelateerde onderwerpen. Onze focus ligt dit jaar op informatievoorziening over de bovenschoolse licentie bij Lexima voor de programma’s Letterster en Bouw!. Wij willen het gebruik van deze programma’s verbeteren binnen de scholen en Bouw! krijgt een nieuwe opzet die zal worden toegelicht. Tevens kunnen er ook andere onderwerpen ingebracht worden. 

Lees meer
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren