Taal & Lezen

Soort training
01
oktober
E-Wise cursus: Fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling bij kleuters
Werken aan fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling in groep 1-2 wordt steeds belangrijker gevonden. Hier wordt handig op ingespeeld door uitgevers en programmamakers, maar daardoor voelen groepsleerkrachten van groep 1-2 zich steeds vaker gedwongen om onderwijs te verzorgen dat niet meer wordt gezien als “des kleuters”. Lees meer
11
oktober
Platform taal- en leesspecialisten
Stichting Meer Primair heeft in het schooljaar 2016-2017 het Platform Taalspecialisten opgericht. We bespreken tijdens platformbijeenkomsten onze ervaringen van de taal- en begrijpend leesmethodes die gebruikt worden binnen de scholen van Meer Primair, maar kijken ook met elkaar hoe wij van elkaars expertise gebruik kunnen maken. Lees meer
26
oktober
Inspiratiemiddag voor iedereen met interesse in lezen en jeugdliteratuur

Laat je inspireren door boeken en vergroot het leesplezier! De inspiratiemiddag is een middag met workshops vol informatie, tips en natuurlijk een bekende kinderboekenschrijver. Een mooie middag voor leerkrachten en leescoördinatoren om kennis over leesbevordering op te doen én om ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Lees meer
08
november
Thematisch begrijpend lezen

De leesmotivatie van kinderen daalt volgens onderzoek al jaren. Vanaf groep 5 al hebben leerlingen minder zin in lezen. Korte berichten gaan wel, maar bij een langere en moeilijkere tekst haken ze af. In het traditionele onderwijs lijkt het toepassen van strategieën als voorspellen en verwijswoorden herkennen belangrijker te zijn geworden dan het daadwerkelijk begrijpen waar de tekst over gaat. Hoe verander je dat en hoe kun je leerlingen motiveren om met aandacht begrijpend te lezen en tegelijkertijd te werken aan het opbouwen van leesvaardigheid en kennis? 

Lees meer
09
november
Kindertekeningen begrijpen – Krassend de wereld in; Ik zie, ik zie wat jij gaat zien

Er is één taal op de wereld die iedereen spreekt; de BEELDENTAAL! Een taal die zoveel zegt met beelden maar zonder woorden. Hoe waardevol zou het zijn als je beter zou kunnen begrijpen wat er allemaal in dat koppie omgaat en zou weten wat het kind jou probeert te vertellen met zijn tekening?! Ik leer je in deze workshop hoe je anders naar een tekening kan kijken en welke waardevolle informatie het kind via zijn tekening met jou wilt delen. Een tekening zegt meer dan duizend woorden!

Lees meer
18
januari
Close Reading - werken aan dieper tekstbegrip

Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. Deze inhoud wordt in drie sessies steeds verder doorgrond; per sessie duiken leerlingen steeds dieper de tekst in. Ze gaan hierbij op een actieve manier aan de slag gaan met de tekst. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren, en reflecteren zijn de belangrijke vaardigheden waar het hier om draait. Teksten komen op deze manier voor de leerlingen tot leven.

Lees meer
18
januari
Open Boek 3.0 Opleiding tot Leescoördinator

Word de inspirator voor leesbevordering binnen je school! In deze opleiding leer je onder andere de jeugdliteratuur kennen. Je ontdekt de relatie tussen technisch lezen, begrijpend lezen en leesbevordering. En leert hoe je een boekenkring kunt organiseren en zinvol kunt werken met informatieve boeken. Ook leer je hoe je je teamleden kunt motiveren. Als eindopdracht ga je een leesplan opstellen. De Registerleraar waardeert deze cursus met 40 registeruren.

Lees meer
01
februari
Letterster

Alle onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de inzet van Letterster op hun school hebben tijdens deze bijeenkomst de tijd om vragen te stellen en kennis te delen over Letterster. Actuele vraagstukken worden besproken. Daarnaast is er nog ruimte voor vragen en intervisie.

Lees meer
02
februari
Invloed visuele ontwikkeling en reflexintegratie op lees- en schrijfproblemen

Denk je ook wel eens, waardoor lukt het leren lezen bij deze leerling niet? Wat wrijft deze leerling vaak in zijn/haar ogen en hangt de leerling vaak over zijn/haar werk heen? Waarom wordt het handschrift niet beter? Hoe komt het dat het potlood/de pen steeds uit de hand valt? Waarom lukt het niet om stil op de stoel te zitten?

Lees meer
21
maart
Open Boek Verdieping 1

Tijdens deze middag voor leescoördinatoren gaan we dieper in op een thema rondom boeken, de schoolbibliotheek en leesplezier. Ook hoor je de laatste trends en nieuws op het gebied van leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Lees meer
22
maart
Open Boek Verdieping 2

Tijdens deze middag voor leescoördinatoren gaan we dieper in op een thema rondom boeken, de schoolbibliotheek en leesplezier. Ook hoor je de laatste trends en nieuws op het gebied van leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Lees meer
01
april
E-Wise cursus: Nieuws in de les
Over de hele wereld gebeurt er van alles. Dat wat in nieuwsmedia verschijnt noemen we ‘nieuws’. Kinderen raken vanaf een jaar of acht vanuit zichzelf meer geïnteresseerd in nieuws. Dat is een mooi aanknopingspunt om vaker, of zelfs structureel, in de les aandacht te besteden aan nieuws.  Lees meer

Platform bijeenkomsten

Platform taal- en leesspecialisten
Stichting Meer Primair heeft in het schooljaar 2016-2017 het Platform Taalspecialisten opgericht. We bespreken tijdens platformbijeenkomsten onze ervaringen van de taal- en begrijpend leesmethodes die gebruikt worden binnen de scholen van Meer Primair, maar kijken ook met elkaar hoe wij van elkaars expertise gebruik kunnen maken.
Lees meer
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren