Taal & Lezen

Soort training
10
januari
Cultuur in je rugzak

Wil je als cultuur- en leescoördinator je eigen culturele ontwikkeling een boost 
geven? Doe dan mee met Cultuur in je Rugzak. Samen beleef je drie keer per school¬jaar een voorstelling, tentoonstelling, lezing, workshop of ander cultureel uitstapje. Daarbij krijg je bijvoorbeeld de kans om de makers te ontmoeten, een kijkje achter de schermen te nemen of kennis te maken met de specialisten van C. Samen reflecteren we op wat we meegemaakt hebben, wisselen we ideeën uit en gaan we met een goedgevulde ‘rugzak’ terug naar school. 

Lees meer
10
januari
Open Boek 3.0 Opleiding tot Leescoördinator

In deze opleiding maak je kennis met actuele kinder- en jeugdboeken en afwisselende leeswerkvormen. Uitgangspunt is om teksten tot leven te laten komen en kinderen leren teksten te interpreteren, waarbij betrokkenheid bij teksten en leesmotivatie tot stand komt. Je bereidt je in de loop van de bijeenkomsten voor op het lees-/jaarplan. Word de inspirator voor leesbevordering binnen je school!

Lees meer
11
januari
Let’s talk

In de cursus Let’s talk werk je aan je Engelse spreekvaardigheid en krijg je meer vertrouwen in het spreken van de Engelse taal. Het is een hands on cursus: leren door doen. Jij bent dus veel aan het woord! De trainer geeft korte instructies en leert je technieken om meer ontspannen te spreken. Daarna ben jij weer aan de beurt! Veiligheid is daarbij a key word.

Lees meer
01
februari
Invloed visuele ontwikkeling en reflexintegratie op lees- en schrijfproblemen

Denk je ook wel eens, waardoor lukt het leren lezen bij deze leerling niet? Wat wrijft deze leerling vaak in zijn/haar ogen en hangt de leerling vaak over zijn/haar werk heen? Waarom wordt het handschrift niet beter? Hoe komt het dat het potlood/de pen steeds uit de hand valt? Waarom lukt het niet om stil op de stoel te zitten?

Lees meer
19
maart
Woordenschat helpt verwoorden

Stimuleer de woordenschatontwikkeling en vergroot de woordenschat van jouw leerlingen (met of zonder TOS) met effectieve routines en didactiek. Bevorder hiermee de deelname aan de leerprocessen en de communicatieve redzaamheid.

Lees meer
19
maart
Open Boek Verdieping 1

Tijdens deze middag voor opgeleide leescoördinatoren Open Boek, gaan we dieper in op een jaarplanthema rondom werkvormen, de schoolbieb en leesplezier. Ook hoor je het laatste nieuws op het gebied van leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
Gecertificeerde leescoördinatoren ontvangen na het volgen van deze bijscholing een certificaat van aanwezigheid.

Lees meer
20
maart
Open Boek Verdieping 2

Tijdens deze middag voor opgeleide leescoördinatoren Open Boek, gaan we dieper in op een jaarplanthema rondom werkvormen, de schoolbieb en leesplezier. Ook hoor je het laatste nieuws op het gebied van leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
Gecertificeerde leescoördinatoren ontvangen na het volgen van deze bijscholing een certificaat van aanwezigheid.

Lees meer

Platform bijeenkomsten

Platform Taal-lezen

Meer Primair heeft in het schooljaar 2016-2017 het Platform Lees- en taalspecialisten opgericht. We bespreken tijdens platformbijeenkomsten onze ervaringen van de taal- en (begrijpend) leesmethodes die gebruikt worden binnen de scholen van Meer Primair, maar kijken ook met elkaar hoe wij van elkaars expertise gebruik kunnen maken. We kijken op welke onderdelen wij elkaar kunnen ondersteunen en we wisselen lesideeën uit. Samen weten we meer en laten we vooral van elkaar leren.

Lees meer

Online trainingen

E-Wise cursus: Close reading - werken aan dieper tekstbegrip
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het moeilijk vinden. En niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en toch ook boeiende les te geven.
Lees meer
E-Wise cursus: Aan de slag met handschriftonderwijs
Steeds meer kinderen hebben schrijfproblemen, variërend van pijn in de hand tot een onleesbaar handschrift. Door onvoldoende oefening, instructie en thuisonderwijs zijn er grote verschillen in handschriftontwikkeling ontstaan. In deze cursus vertellen Ingrid van Bommel en Maud Lapien aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde inzichten hoe je die verschillen in jouw klas kleiner maakt.
Lees meer
E-Wise cursus: Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) herkennen en ondersteunen
Steeds meer kinderen hebben schrijfproblemen, variërend van pijn in de hand tot een onleesbaar handschrift. Door onvoldoende oefening, instructie en thuisonderwijs zijn er grote verschillen in handschriftontwikkeling ontstaan. In deze cursus vertellen Ingrid van Bommel en Maud Lapien aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde inzichten hoe je die verschillen in jouw klas kleiner maakt.
Lees meer
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren