Taal & Lezen
Dit platform biedt jou de kans om met collega’s van andere scholen te sparren over taal-gerelateerde onderwerpen. Onze focus ligt dit jaar op informatievoorziening over de bovenschoolse licentie bij Lexima voor de programma’s Letterster en Bouw!. Wij willen het gebruik van deze programma’s verbeteren binnen de scholen en Bouw! krijgt een nieuwe opzet die zal worden toegelicht. Tevens kunnen er ook andere onderwerpen ingebracht worden.
Lees meerTijdens de middagen krijg je de ruimte om de liefde voor jeugdliteratuur te delen, duik je samen met collega’s dieper in de gelezen verhalen en doe je inspiratie op om boeken direct in de klas te gebruiken. Na elke bijeenkomst ga je vol nieuwe inzichten naar huis, klaar voor de praktijk!
Lees meer‘hoe kun je in een les cultuureducatie samenbrengen met leesbevordering?’
Benieuwd naar het antwoord op deze boeiende vraag?
Meld je aan voor deze middag!
Ervaar zelf hoe het is om een taalontwikkelingsstoornis te hebben en krijg meer inzicht in de (onderwijs)behoeften van een leerling met een TOS.
Lees meerDat is wat Naomi Smits – leerkracht en auteur – zicht regelmatig afvraagt. In haar lezing ‘Wie niet leest is gek’ vertelt ze over leesbevordering, leesplezier, minder methodisch werken en het belang van de lezende leerkracht. Lees meer
In deze opleiding maak je kennis met actuele kinder- en jeugdboeken en krijg je afwisselende leeswerkvormen aangereikt. Het doel van de opleiding is om teksten tot leven te laten komen en kinderen te leren teksten te interpreteren, zodat hun leesmotivatie groeit. Je bereidt je in de loop van de bijeenkomsten voor op het leesplan. Word de inspirator voor leesbevordering binnen je school!
Lees meer
In deze praktische training leer je hoe je taaldoelen aan het spel van kinderen kan koppelen en het taal-denken tijdens het spel kan ondersteunen. Na de training kun je de volgende dag al een verschil maken in jouw groep.
Lees meerDé methodiek om met meertalige kinderen te werken aan taalontwikkeling. In 4 dagdelen krijg je inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands.
Lees meerTijdens deze middag voor opgeleide leescoördinatoren Open Boek gaan we dieper in op een leesplan-thema. We kijken onder andere naar werkvormen, de schoolbieb, het vergroten van het leesplezier en het laatste nieuws over leesbevordering. Daarnaast is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
Lees meerPlatform bijeenkomsten
Dit platform biedt jou de kans om met collega’s van andere scholen te sparren over taal-gerelateerde onderwerpen. Onze focus ligt dit jaar op informatievoorziening over de bovenschoolse licentie bij Lexima voor de programma’s Letterster en Bouw!. Wij willen het gebruik van deze programma’s verbeteren binnen de scholen en Bouw! krijgt een nieuwe opzet die zal worden toegelicht. Tevens kunnen er ook andere onderwerpen ingebracht worden.