Taal, tienerbrein, leren en lesgeven
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Hoe komt het dat sommige leerlingen moeite hebben met hun taalontwikkeling en andere helemaal niet? Dat de ene leerling al prima leerstof kan onthouden en toepassen, terwijl andere leerlingen daar al meer moeite mee ervaren.
Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes? Wat kun je als leerkracht doen om hun leren te stimuleren? Welke breinprincipes, breindidactiek en denkactiviteiten kun je in je les inzetten om de taal- en denkvaardigheid te stimuleren?
Voor breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het brein. Duidelijk is dat kinderen in de basisschoolfase meer dan ooit in staat zijn tot leren. Maar hoe help je ze om zo veel mogelijk nieuwe verbindingen in de hersenen aan te leggen? Welke invloed heeft de ontwikkeling van hun brein op hun taalvaardigheid?
Alle data:
- Donderdag 13 februari 2025
- Donderdag 20 maart 2025
In deze training leer je hoe je kennis over de ontwikkeling van het brein van de bovenbouwleerling inzet om je leerlingen meer en dieper te laten leren. Je krijgt inzicht in de samenhang tussen taal, brein, leren en lesgeven in de unieke periode van de bovenbouw waarin het brein van de leerling zich nog volop ontwikkelt.
Je krijgt:
• Inzicht in de ontwikkeling van het (tiener)brein en de invloed daarvan op het leerproces
• Inzicht in verschillen tussen brein- en taalontwikkeling van jongens en meisjes
• kennis van breindidactiek en samenhang met de taalontwikkeling
• handvatten, werkvormen en praktische tips voor een effectieve les