Traumasensitief lesgeven
Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:
Korte inhoud:
Door uiteenlopende omstandigheden zoals (huiselijk) geweld, verwaarlozing en/of seksueel misbruik, een oorlog of een vluchtverleden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronisch getraumatiseerd raken. De gevolgen van deze traumatisering zijn ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt.
Kinderen hebben hierdoor o.a. moeite met leren, met reguleren van emoties en gedrag en met vertrouwen van zichzelf en in de ander. School kan voor getraumatiseerde kinderen een plek zijn waar ze zich veilig voelen en waar ze vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen.
In de praktijk komen deze kinderen echter door hun gedragsproblemen op school vaak in een negatieve spiraal terecht die de traumaproblematiek juist versterkt. Het gedrag van getraumatiseerde kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen en kan bij hen leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie.
Als onderwijsprofessional kun jij een groot verschil maken voor getraumatiseerde kinderen. Dat dit soms een uitputtingsslag is zullen we niet ontkennen.
In deze training krijg je handvatten en kennis om de negatieve spiraal te doorbreken en daarbij zelf minder uitgeput te raken. Door middel van casussen wordt gewerkt aan het volgende doel: Het vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat
• onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen en begrijpen;
• onderwijsprofessionals beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan in de groep;
• onderwijsprofessionals een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;
Alle data:
- Woensdag 10 september 2025 15.30 - 19.00 uur
- Woensdag 17 september 2025 15.30 - 19.00 uur
- Woensdag 15 oktober 2025 15.30 - 19.00 uur
- Woensdag 12 november 2025 15.30 - 19.00 uur
Het vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat
• onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen en begrijpen;
• onderwijsprofessionals beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan in de groep;
• onderwijsprofessionals een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;