Zien is snappen


Deze strategische pijlers staan centraal bij deze training:

    

Korte inhoud:

Zien is Snappen. Dé methodiek om met meertalige kinderen te werken aan taalontwikkeling. In 4 dagdelen krijg je inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands.

Hoe kun je met eenvoudige middelen effectiever taalonderwijs realiseren aan anderstalige kinderen? Dat kan aan de hand van de aanpak van Zien is snappen. Zien is snappen vormt de basis van het scholingsprogramma en beoogt anderstalige kinderen meer grip te geven op hun Nederlands.
Lessen die weinig tijd kosten om aan te bieden en die je makkelijk bij of naast andere (taal-) programma’s of taalmethodes kunt onderwijzen.
In deze training ontdek je hoe je met Coöperatieve leerstrategieën ervoor kunt zorgen dat leerlingen de taalverschijnselen actief kunnen oefenen, waardoor ze van en met elkaar leren.

Er zal steeds ruimte zijn om gezamenlijk te oefenen en de transfer te maken naar je eigen dagelijkse praktijk. Hiervoor krijg je na iedere bijeenkomst opdrachten om in je eigen klas uit te proberen. 

Alle data:

4 maart 2026 15.30 – 19.00
18 maart 2026 15.30 – 19.00
8 april  2026 15.30 – 19.00
6 mei 2026 15.30-19.00

Locatie:
IKC Wereldwijs
Datum en tijdstip:
4 maart 2026
15.30 - 19.00 uur
Voor wie:
Leraren basisonderwijs en speciaal onderwijs vanaf groep 1 tot en met groep 8 • IB-ers en kc-ers • Leerkrachten in het nieuwkomersonderwijs • Onderwijsassistenten en ondersteuners die met nieuwkomers werken
Met wie:
Expertisecentrum voor Nazorg en Expertisedeling Louise Schipper
Resultaat:

•    Achtergrond van Nt2: Waarom is Nt2 belangrijk en wat is de reden van ontstaan voor het geven van Nederlands aan anderstaligen?
•    De Nt2-didactiek: Welke didactische stappen zijn er en hoe kun je ze gebruiken?
•    Nederlandse taalverschijnselen: Welke taalverschijnselen zijn er? Hoe kun je ze onderwijzen en met welke middelen?
•    Coöperatieve Leerstrategieën: Welke Coöperatieve Leerstrategieën passen bij de leerstof en in welke lesfase is de oefenvorm effectief?

Tijdsinvestering:
4 dagdelen van 15.30 tot 19.00 inclusief eten
Informatie bij:
Kartrekker Nieuwkomersonderwijs Elles ter Metz
Opmerking:
Minimaal 8 deelnemers en maximaal 30 deelnemers
Inschrijven voor deze training
www.meerprimair.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.meerprimair.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren